Най-иновативните продукти
() - 2007/1/15
BusinessWeek

Малък радиатор с голяма мощност
Мечтата на всеки инженер е да изобрети уред с малък обем, но с голяма мощност. Очевидно инженерният екип във Фикосота е доволен, тъй като разработеният от него деветсекционен радиатор разполага с 3 kW мощност. Аналогични конкурентни продукти са с 14 ребра. Радиаторът излъчва топлина в цялата стая, като нагрява както въздуха, така и стените и околните предмети. За сравнение вентилаторната печка и конвекторът са на принципа да топлят само въздуха в помещението. Уникалното в него е самото ребро, което разполага с 81 % по-голяма площ на топлоотдаване в сравнение с конвенционалните радиатори. Уредът разполага с вграден топловентилатор с 500№ и така
около 30% по-бързо затопля въздуха в помещението. По него няма остри ръбове. Температурата по всички негови части е в граници, които не предизвикват опарване. Инженерният екип е работил по разработване на уреда година и половина. Инвестициите са в размер на 500-700 хил. лв. Продуктът е позициониран във високия ценови сегмент. Около 30% от продукцията се реализира в страната, като България не е водещ пазар. Приблизително 70% от уредите се изнасят в чужбина - Франция, Белгия, Тайван, Гърция, Сърбия, прибалтийските страни и Русия, Украйна, Казахстан. В инженерния екип работят 18 души. "По принцип наемаме млади хора, които са с амбиции и желание да се доказват. Те се изграждат като кадри и дават резултат след 2-3 години усилена работа и специализация в съответното направление"-обяснява Тодор Лилов, директор маркетинг. За разработката на даден иновационен продукт се ползват консултанти от Германия и Италия. "Партньорствата започват при конкретен интерес от наша страна, желание да разширим гамата от продукти, които произвеждаме. Започва активна работа по търсене на инженерингови компании, които могат да създават подобно оборудване" - допълва Лилов. За тази година компанията ще реализира като цяло около 750 хил. уреда. Очакваните приходи за 2006 г. са в размер на 55 млн. лв., докато през 2005 г. са били 41 млн. лв.
Машина за алуминиево фолио
Сигурно сте забелязали, че при отварянето на бурканче от нескафе, преди да бръкнете с лъжицата, се налага да отворите алуминиевото фолио. Това се случва също, когато развъртите капачката на тубичка за паста за зъби или някое лекарство. За разлика от България наличието му е стриктно изискване в САЩ и в някои страни в Европа. Специфичната опаковка гарантира, че продуктът не е докоснат от никои друг, защитава от влага и други атмосферни влияния. Сатурн инженеринг спечели конкурса за иновативно предприятие на годината именно с Cap Seal System - система за безконтактно индукционно запечатване на алуминиево фолио в капачки и тубички за хранително-вкусовата, химическата и фармацевтичната промишленост Дружеството произвежда около 30 машини на месеци всичките отпътуват за САЩ. Системата гарантира скорост от 5-6 метра в секунда, което означава производство на 15-16 хил. бройки.
Две години са били необходими на Сатурн инженеринг, за да разработят електрониката за машината, а още една година, за да са готови и с механиката. Инженерите, които работят в развойния отдел, са 19. Според изчисленията на управителя Никола Василев средствата, вложени в изобретяването на машината, са приблизително 150 хил. долара, като финансирането е дошло като кредит от американски банки. Дружеството работи с Ултраплекс - фирма, регистрирана в САЩ, чиято основна задача е набиране на клиенти. "Проблемът е, че на американците България нищо не им говори. Като има човек там, ако нещо не е наред с машината, могат поне да го набият" - шегува се Василев.
Фирмата е спечелила два проекта-единия през иновационния фонд, другия -по Шестата рамкова програма на ЕК. През май тази година Сатурн инженеринг откри първата сграда от своя комплекс Технопарк София в столичния квартал ДруАба 2. "Идеята е да го направим технологичен инкубатор. Това ще бъде развоен център и място за споделяне на ноу-хау" -разкрива Никола Василев. Според него обаче най-страшен е проблемът с липсата на кадри. Когато излязат от Техническия университет, студентите нямат практическа подготовка, както и бизнес виждане. Например може да изобретят нещо революционно, но да струва страшно скъпо. По-добрият вариант е да се разработи не чак толкова съвършен уред, които обаче да се продава. Затова от миналата година Сатурн инженеринг организира стаж за студенти от Техническия университет в София. Четирима от тях вече са постоянно на работа в компанията.
Камери, използващи биомаса
Напоследък да си "еко" е на мода. Горивните камери на Дявач са последен хит на пазара, защото използват биомаса (дърва за огрев, дървесни пелети и брикети). Най-евтиният начин да отоплите жилището си е чрез използване на въглища, но в България те са с много лошо качество. Добро решение се оказват екобрикетите, които са направени от отпадъчни материали, но са високо калорични. Разработването на един иновативен продукт е сериозен разход - между 25 и 30% от печалбата, обяснява управителят Васко Велков. Това не пречи фирмата да реализира 20-25% годишен растеж, като за 2005 г. оборотът п е в размер на 1.7 млн. лв. Дявач участват в изследователски проект с национално покритие за разработване на технология и прототипни съоръжения за производство на горива от растителна биомаса. Това е проект по двугодишна програма на Агенцията за малки и средни предприятия, финансирането възлиза на 25% от общата сума - в случая 500 хил. лв.
фирмата има успешни съвместни разработки в областта на биогоривата с френски партньори. Инженеринговото звено се състои от 8 души, а в цялата фирма работят 50 служители. Фирмата работи за вътрешния и за външния пазар, реализира износ на новите си продукти в Германия, Гърция, Косово и др. Производствените бази се намират в Нови Искър.
Крем против бръчки
всяка жена на зряла възраст се оглежда за подходящите козметични средства, които да накарат кожата да изглежда по-млада. Естествено компаниите в този бранш агресивно атакуват болното място и обещават, че след използване на съответния продукт, ще настъпи очакваната промяна. Една българска фирма, Боди-Д, с истински развоен център работи в посока да изпълни обещанието. Комбинацията от южноафриканския чай Ройбос и българската роза Rosa Damascena според нея спомага за забавяне на естествените процеси на стареене. Фирмата е направила проучване за ефективността на нейния крем за около очите Ройбос стар след 4-седмична употреба. "Резултатите показват достоверно намаление на броя и дълбочината на бръчките" - подчертават изследователите от Катедрата по дерматология и венерология на Медицинския университет в Пловдив. Семейната фирма Боди-Д, базирана в Пловдив, има над 150 внедрени козметични продукта, 11 защитени патента и 15 публикации, фирмата участва в партньорство с швейцарска фирма с изследователски проект в Националния иновационен фонд на тема "Козметични продукти за старееща кожа с антиоксидантен фитокомплекс". Субсидията е на стойност 42 хил. лв., като 50% от средствата се финансират от самото дружество. Главният технолог на фирмата Свобода Добрева има диплом от International Biographic Centre, Кеймбридж, Англия, с която е удостоена като един от 2000-те най-известни учени на XXI век.
AutoTrack+
Глобалната система за позициониране (6Р5) е едно най-важните научни приложни постижения на XX век. Продуктът на Дейзи Технолоджи AutoTrack+ дава възможност в реално време да наблюдавате и контролирате подвижни обекти и да им изпращате произволни текстови съобщения подобно на "черна кутия" на самолет. Проектирана е специално за клиенти, които искат да контролират и обменят информация с техните превозни средства. Връзката дава възможност освен наблюдаването на местоположението и скоростта на автомобила във всеки един момент да бъдат извличани и данни от различни датчици и сензори, като ниво на горивото в резервоара, температура, налягане и много други. Допълнително информацията може да се записва и на външна карта памет.
Като предпазна мярка има Шоп батерия, която осигурява 6-8 часа работа без използване на външно захранване. Аи1оТгаск+ е разработван 6 месеца, като в неговото усъвършенстване е взел участие екип от 20 висококвалифицирани инженери. За разработването на един иновационен продукт са необходими между 100 и 500 хил. лв., твърдят от фирмата.
Голям проблем за фирмата е липсата на специалисти. "Българското висше образование не предлага голям брои квалифицирани специалисти, а и тези, които предлага, са прекалено малко за разбиващия се електронен пазар" -считат от дружеството.

НАГРАДИ
Конкурсът за иновативно предприятие на годината, организиран от фондация Приложни изследвания и комуникации съвместно с Министерството на икономиката и енергетиката, Мисията на световната банка, БАН и БСК, привлече различни фирми както по размер, така и като сфера на дейност. Сред участниците са фирми от секторите електротехника, химия, информационни технологии, материали, рудодобив, машиностроене, хранителна и питейна индустрия и други.
Особено положителен е фактът, че някои от кандидатите участват с повече от една иновационна разработка, като повечето от тях са новост за българския и дори за световния пазар. Впечатляваща е цифрата на броя на иновациите, с които фирмите участват тази година в конкурса - 93 на фона на 42 от миналогодишното издание.

В КАТЕГОРИЯ ИНОВАТИВНО МАЛКО ПРЕДПРИЯТИЕ
Първа награда Сатурн инженеринг ООД
Втора награда Дявач ЕООД
Трета награда ЕТ БОДИ -Д - Добри Добрев

В КАТЕГОРИЯ ИНОВАТИВНО СРЕДНО И ГОЛЯМО ПРЕДПРИЯТИЕ
Първа награда Фикосота ООД
Втора награда Денима 2001 ООД
Трета награда Оптикс АД

Почетна грамота за Дейзи Технолоджи ООД
(миналогодишен победител в категорията Иновативно малко предприятие)


Go back BG Online