Анна Томова-Синтова - прощаване с Чо Чо Сан

Анна Томова-Синтова се сбогува със своята Чо Чо Сан тук, на българска територия, в две концертни изпълнения на "Мадам Бътерфлай". Ако сте чули концерта, не може да не сте се изненадали от това решение. Дори и в кръга на световните знаменитости, сред които е и Томова-Синтова, има случаи, когато един или друг в някаква степен не е в най-добра форма. А изпълнителските параметри на тази изключителна певица се променят само по отношение на интерпретаторската детайлизация или на довършване или подчертаване на някакъв щрих от вокалната характеристика на образа, който гради пред публиката. По отношение на вокална емисия, на техника, на звук, на чистота в нея сякаш никога не са настъпвали колебания. Поне в това, което съм слушала... Каква е тази психика, каква е тази техника, колко голям може да бъде просторът на професионалния растеж - просто не мога да си отговоря. И в двете си звездни вечери през октомври Анна Томова-Синтова показа, че тя скоро никак няма да отстъпи от супернивото, на което винаги се е намирала. Но и това не беше най-силното в преживяването, наречено опера в концертно изпълнение. Най-силното според мен беше, че Томова-Синтова с гласа си направи целия образ, цялата пластика на своята героиня - нейния характер, нейния обем, развитието й от наивно влюбено покорно създание до извисена до Бога любеща жена и майка... Всичко това - без декор, без сцена - на концертен подиум, където Томова-Синтова демонстрира блестящо какви още могат да са възможностите на човешкия глас и на музиката в най-чистия й вид. И на артиста! Защото този тип артистично внушение, което включва от видове артикулиране, дишане, прибиране и разширяване на фразата, разпяване и скъсяване на гласните, медзавоче, което спира дъха според момента и настроението, което трябва да се изрази - та чак до прекъсване на височинни тонове, дори малко рисково, в името на драматургичното правдоподобие и по-силната емоционална рефлексия... Направо беше като висш пилотаж, при който големият майстор е решил веднъж завинаги да покаже всичко, което може... да те накара да настръхнеш и сигурно в следващата среща да ти покаже, че си се излъгал и че това далеч не е всичко, което може. Ето това беше Анна Томова-Синтова, подкрепена много въодушевено от Румен Дойков, Иванка Нинова, Нико Исаков, Димитър Димитров и Стоян Балабанов. Много силна беше и за оркестъра тази вечер, който очевидно се чувства добре под палката на своя главен диригент Георги Нотев - присъствие, по мое мнение, много необходимо за Софийската опера с опита си, със стабилността и професионализма - всичко бе на равнище в музикалната организация на концертната версия на "Мадам Бътерфлай". Ако така пееш една партия и решиш, след като си я изпял по този фантастичен начин, да й кажеш "Сбогом!", какъв човек трябва да бъдеш! И защо?
Екатерина Дочева