Жигунов:
В Русия
националното кино
изпреварва американското

Сергей Жигунов, заслужил артист на Руската федерация, е завършил театрален институт, но никога не е играл в театър. Снимал се е в около 30 филма. След "Гардемарини, напред", в който е изпълнявал главната роля, заедно с всички свои млади колеги, участници във филма, се е събудил "звезда".
- Какво представлява студия "Шанс", от чието име вие сте продуцент на "Кралица Марго" и "Принцесата и граховото зърно", с които Русия се представя на фестивала в Пловдив?
- Студия "Шанс" е вече на седем години. Аз съм нейният собственик. В началото се занимавах с киноразпространение. Бяхме едни от първите вносители на американски заглавия. Със заработените пари снехме първия си филм - "Черният квадрат" на режисьора Игор Мороз. Беше четвърти в рейтинга сред около 200 филма, тогава все още се снимаше доста. Спечелихме пари. Тогава пуснах в реализация "Кралица Марго" като сериал от 20 епизода и също многосерийния "Графиня де Монсоро" за телевизията. Защото разбрах, че киноразпространението се руши. И единствената възможност независимият продуцент да си възвърне средствата е ТВ. Там е много скъпо рекламното време. Миналия септември "Кралица Марго" излезе на телевизионен екран и се наложи сред многото чуждестранни сериали, би по рейтинг "Санта Барбара". След това го съкратихме, направихме 10-серийна версия. Премонтира го известният режисьор Валерий Тодоровски, той смени и цвета във филма, стана по-жълтичък. И като 10-сериен филм тръгва от 10 ноември по Руската телевизия. А от 24 ноември започва излъчването на 26-серийния "Графиня де Монсоро". Седем седмици ще се опитаме да се състезаваме с отвъдокеанските сериали. А студия "Шанс" е продуцентски център, без постоянен снимачен екип, работи с различни творци и ползва възможностите на различни студии, притежава достатъчно количество техника, в това число и дигитална.
- Вие обаче сте на фестивала и като заместник-главен продуцент по филмопроизводството на "Телевизия "Център"...
- През последните 5 години в страната почти нищо не се снимаше. Това беше страшен период. Работихме с пари, които сме спечелили преди, с кредит, който взимахме от банките, с пари, които привличах от независими инвеститори. Работехме за компания Останкино, но тя фалира, президентът я закри. И ние се оказахме пред разбитото корито, защото указът на президента унищожи всички предишни договорености. Беше като земетресение, всичко беше разрушено. Никой за нищо не носеше никаква отговорност. На мястото на първи канал на Останкино възникна ОРТ. Ние преминахме към втори канал на Руската телевизия, те подписаха с нас договор и започнаха да ни дават пари за производство. Анатолий Григорович Лисенко, който преди ръководеше младежката редакция на Останкино, същата, която създаде предавания като КВН, "Взгляд" и "Бульвар листьев", сега ръководи канал, който се нарича "Телевизия "Център". Федерален канал, канал на правителството на Москва. Кметът на Москва Лужков инвестира в него средства. Нашата аудитория е 40-милионна, ние излизаме в 40 региона на страната. Мен ме взеха на държавна служба, заместник на главния продуцент по кинопроизводството. Анатолий Григорич залага на него. Аз отговарям за производството на документални филми, на игрални, на сериали и на специални проекти, има обичай да се снимат специални филми за Нова година и други празници. Както и преди, произвежда ги моята студия, но по поръчка на ТВ Център. Аз не работя повече в своята студия, тъй като не е прието да се съвместяват две ръководни длъжности. В момента в "Шанс" се снимат 7 филма. Като актьор участвам само в един. Неловко е да използваш своето служебно положение.
- Какво е състоянието на познатите руски филмови студии в момента, ходи ли руската публика на кино, както преди?
- В Мосфилм се снимат три филма, докато "Шанс" снима 7. Тоест ние работим повече от Мосфилм в момента. Възможно е правителството на Москва (б.а. Московската община) да стане акционер с 49 процента и Мосфилм ще получи доста пари. Тогава ще прави по 12 филма на година.
- А имаше време, когато се произвеждаха над 200 филма.
- Да, дори с независимите продуценти една година бяха стигнали 400. Но у нас пет години не ходеха на кино. Руският зрител тръгна отново на кино заради "Принцесата и граховото зърно". Той е етапен филм за киноразпространението, абсолютен рекордьор в Русия. За осем седмици са продадени 300 000 касети. Ръководителят на най-голямата дистрибуторска мрежа в Русия току-що ми се обади, за да ми каже, че са ни наградили със специална награда за най-добра реализация през тази година. В момента паралелно се разпространява и американският "Ромео и Жулиета", много добър филм. Но "Принцесата" събира четири пъти повече зрители, отколкото "Ромео и Жулиета". На нашия зрител му омръзна да гледа американско кино, омръзна му до болка, той иска да гледа своето, повече не иска американско. Аз мисля, че и на нас ни стига, достатъчно, повече е невъзможно.
- Има ли хора, които инвестират в руското кино?
- Това е кметът на Москва Лужков, много сериозна фигура - и политическа, и социална. Човек, който предизвиква удивително уважение сред жителите на града и въобще в цялата страна. Той победи на изборите с 89 процента и така попадна в книгата с рекордите на Гинес, като единствен кмет на столица с такъв резултат за цялата история на човечеството. Много инвестира едрият банкер Гусински - Мосбанк. Той има собствена телевизионна компания - НТВ, голяма и много добра. Едно от подразделенията на НТВ е Профит, което произвежда малко, но качествени художествени филми. Аз мисля, че те са нашата сериозна конкуренция в добрия смисъл на думата. Новият директор на киностудия "Горки" разгърна програма за младежко кино - 7-8 евтини филма и не мисля, че те ще бъдат качествени, но самият факт, че го прави, предизвиква уважение, той вдига от пепелта разрушената студия. На Ленфилм тази година се правят 2-3 филма. Но в следващата година положението рязко ще се промени. Ние отдавна уговаряхме банкерите за пари и изведнъж те се обърнаха към нас. Битката е за създаване на система от кинотеатри в Русия, тъй като тя е разрушена. Сега ще се влагат пари както руски, така и чужди. В телевизията започнаха да се плащат големи пари за премиерно показване на национално кино, защото рейтингът му е много висок. Аз мисля, че киното ни се изправя на крака и ние стоим на пътя към неговия разцвет. Тези "крака" вече не са идеологически, а икономически, което означава, че са и по-здрави. Млади хора дойдоха в киното, други хора, макар че никъде не са отишли хората от средното и възрастното поколение - майсторите на жанра, които също ще покажат на какво са способни в близко време.
Разговаря Пенка Калинкова