Отвъд еротичното в Еротикон

В Националната галерия за чуждестранно изкуство в рамките на изложбата "Непоказваното" е изложено едно уникално издание. Това е библиофилската рядкост "Еротикон" с автор Жул Паскин (1885-1930). Сборникът е публикуван в Брюксел, Белгия, през 1933 г. в 41 номерирани екземпляра и малко музейни институции могат да се похвалят, че го притежават. Галерията за чуждестранно изкуство в София е собственик на деветия от тях.
Изданието се състои от девет офорта върху хартия, всеки един от тях оформен в картонено паспарту и всички заедно поставени в картонен футляр. Композициите се отличават с изключителна лекота на рисунката, с динамика на въображението. Всички те са решени в интериор и наред с откровено актовите сцени Паскин създава великолепни натюрморти. Очарованието на тези офорти в голяма степен се дължи на майсторски нарисуваните детайли, които зрителят не забелязва от пръв поглед - чифт захвърлени обувки, мастилница с перо, небрежно оставена четка за коса, буркан с отворен капак, кана за вода или нощно гърне. Понякога тези предмети се появяват като че ли случайно в картината, друг път са организирани в натюрморти, но винаги придават живост на изображението. С тях интериорът се насища, а разказът става по-закачлив. Към това трябва да добавим и вниманието, с което Паскин се отнася към някои атрибути на своите герои - чорапи с дантели, комбинезон с тънки презрамки, изящен маникюр, ветрило, обувки с високи токчета. Впечатлението се допълва от декоративните акценти, привнесени от подробно изрисуваните шарки на килима или орнаменти на тапета. Честите диагонали, които Паскин използва при изграждането на композициите, подсилват динамиката. Отрязванията и специфичните засичания също са определен акцент в третирането на обектите.
В една от работите на стената е закачена картина с богато орнаментирана рамка, от която две усмихнати амурчета с любопитство наблюдават това, което се случва. Такава е и позицията на художника. Той не участва в сцените, а ги гледа от дистанция с необходимата доза чувство за хумор. Героите му са различни - мъже, жени и девойки, безполови създания и хермафродити, съвкупляващи се във вероятни и невероятни пози. Активно участват и животни - обикновено кучата и плъхове, които просто наблюдават отстрани или са включени в оргиите, смесвайки се напълно с "човешките" създания. В една от работите тази симбиоза между хора и животни достига своята кулминация. Хора с животински инстинкти и човекоподобни животни се преплитат в странна вакханалия. Това е и най-драматичната композиция от цялата серия, в която закачливото чувство за хумор, толкова характерно за Паскин, е отстъпило пред черните тонове и сгъстеното напрежение.
Рисунките в "Еротикон" показват в концентриран вид разнообразните интереси на художника, които през целия му творчески път се засичат, преливат и догонват. Именно тази комбинация от актови сцени със социален привкус, от еротика и ирония, от хумор и съпричастност, от реализъм и фантазия изграждат образа му, който не може да се тълкува еднозначно. "Еротикон" на Жул Паскин също не е просто поредица от еротични рисунки. Това уникално издание в голяма степен може да служи като ключ за разчитане на много пластове в изкуството на художника.

Мария Василева







Изкуство
на борда



Жул Паскин, Еротикон, юбилейна изложба Непоказвано, Национална галерия за чуждестранно изкуство,
16 декември 2000 -
28 февруари 2001